Evaluatie van de tevredenheid van patiënten over postoperatieve follow-up via teleconsultatie in het UMC Sint-Pieter

Het UMC Sint-Pieter in Brussel heeft samen met het bedrijf Comunicare een onderzoek uitgevoerd naar de tevredenheid van patiënten over postoperatieve follow-up door teleconsultatie te combineren met persoonlijke consultatie, met het oog op het opzetten van een telegeneeskundeplatform speciaal voor de afdeling orthopedische chirurgie. De eerste resultaten zijn bemoedigend.

Het hoofddoel van deze studie was om de tevredenheid van patiënten met dit hybride postoperatieve follow-upmodel te evalueren. Deze kwalitatieve, prospectieve, observationele studie werd uitgevoerd over een periode van twee maanden. De inclusiecriteria waren als volgt: patiënten moesten meerderjarig zijn, in staat zijn om een smartphone te gebruiken en zich in een van de vier specifieke orthopedische behandelcategorieën bevinden, d.w.z. verwijdering van osteosynthesemateriaal, geopereerde fractuur van het bovenste of onderste lidmaat, knieartroscopie en voorvoetchirurgie, zowel pre- als postoperatief.

Eenmaal geïncludeerd werden patiënten uitgenodigd om de Comunicare-applicatie te downloaden, die hen toegang gaf tot verschillende modules, waaronder informatie, monitoring van tekenen en symptomen, klinische vragenlijsten afgestemd op hun pathologie, en een teleconsultatiemodule. Na het teleconsult werden patiënten gevraagd om een tevredenheidsvragenlijst in te vullen.

Resultaten
Van de 53 patiënten die in aanmerking kwamen voor de specifieke behandelcategorieën, stemden er 30 in met deelname aan het onderzoek. Uiteindelijk maakten 27 patiënten gebruik van een teleconsult, waarvan 22 via de applicatie Comunicare. Helaas konden 5 teleconsulten niet plaatsvinden via deze applicatie vanwege een storing in het netwerk van het ziekenhuis als gevolg van een cyberattack.

Wat het gebruik van de informatie- en follow-upmodules betreft, waren 15 patiënten van mening dat Comunicare de toegang tot zorg verbeterde door een grote hoeveelheid informatie samen te brengen en te verstrekken, terwijl 6 patiënten zeiden dat de ontvangen informatie hen had aangemoedigd om meer te weten te komen over hun aandoening.

In het algemeen was tussen 92,6% en 100% van de patiënten tevreden over de chirurg, de ontvangen informatie en het teleconsult zelf. Wat betreft de voorkeur tussen een teleconsult en een persoonlijk consult, was 81,5% van de antwoorden positief of zeer positief. De bedenkingen die werden geuit (11 patiënten, of 50%) hadden voornamelijk betrekking op het ontbreken van een lichamelijk onderzoek.

Conclusies van het onderzoek
Deze studie toonde de technische haalbaarheid van teleconsulten aan, met een hoge mate van tevredenheid bij de patiënten over de interactie tussen patiënt en arts, de impact op het dagelijks leven en de algemene bruikbaarheid. Het belangrijkste voordeel voor patiënten is de tijdsbesparing die dit follow-upmodel oplevert. Het ontbreken van een lichamelijk onderzoek blijft volgens de feedback van patiënten echter het grootste nadeel. De functies voor informatie en het monitoren van tekenen en symptomen werden weliswaar aangemoedigd, maar weinig gebruikt. Het is belangrijk op te merken dat deze studie zich voornamelijk richtte op de tevredenheid van patiënten en niet inging op de kwesties met betrekking tot de interne organisatie van het ziekenhuis voor de implementatie en uitbreiding van telegeneeskunde.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.