Collega getuigt over prima digitale app MoveUp

De Leuvense huisarts Rita Matthys zag haar rol plots veranderen in patiënt/ervaringsdeskundige toen haar orthopedisch chirurg haar aanraadde om de digitale app voor revalidatie na een knie-heupprothese, MoveUp te gebruiken. Haar scepsis sloeg om in enthousiasme. Vandaar haar warm pleidooi  om MoveUp bekender te maken bij de collega’s "zodat ze dit ook kunnen aanraden aan hun patiënten en in de hoop dat deze app kan blijven bestaan en terugbetaald blijft."
Bij de revalidatie van haar tweede knieprothese was ze aanvankelijk wat sceptisch: hoe kon een App een revalidatie bieden?  Maar haar orthopedist overhaalde haar met de argumenten dat als ze snel en niet gebonden aan één 
locatie wou revalideren, ze de app toch een kans moest geven. "Daarenboven kon ik ten allen tijde stoppen en terugvallen op gewone fysieke kine mocht het niet lukken. "Daarom heb ik het een kans geven, met groot succes want na acht weken kon ik de revalidatie reeds afronden met prima resultaat", getuigt ze.

Wat doet de app MoveUp concreet en hoe werkt hij?

  • je krijgt heel veel praktische informatie, bijvoorbeeld in en uit de auto, de slaappositie, in en uit bed 
    stappen, hoe krukken te gebruiken, veilig gebruik van trappen, verzorgen litteken, enz.
  • je krijgt je dagelijkse oefeningen, ook in het weekend, aangepast aan de fase van revalideren, heel professioneel uitgelegd met ook een bijhorende video, alsook de punten waar je moet op letten bij het uitvoeren van de oefening
  • via een berichtencentrum wordt er dagelijks gecommuniceerd met een jou toegewezen echte kinesitherapeut die je vanop afstand volgt. Zelfs zaterdag, de dag van ontslag en zondag kreeg ik al een berichtje met de vraag of alles goed verliep en de vraag of de pijn onder controle was
  • ook de betrokken chirurg leest mee en kan zo je evolutie van dichtbij mee opvolgen zodat, mochten er zich problemen voordoen bij de revalidatie, hij vroeger kan optreden en je eventueel vroeger terugziet dan de controle-afspraak na 6 weken
  • via video’s die je zelf opneemt -ook voor je operatie en daarna op verschillende momenten tijdens je revalidatie- kan je digitale kinesitherapeut je plooi- en strektoestand van de knie beoordelen alsook de manier van lopen en of je eventueel compensatiemechanismen gebruikt. Daar wordt dan nadien over gecommuniceerd via het berichtencentrum. Ook de orthopedisch chirurg analyseert die video’s
  • via dagelijkse vragenlijsten die maar enkele minuten per dag van tijdsinvestering vragen - soms was dat veel, maar als je weet dat dit een meetinstrument is om de revalidatie te monitoren waarbij je antwoorden in een grafiek omgezet worden, dan doe je dat met motivatie en begrijp je dat ook
  • dagelijks synchroniseren van je activiteit via een stappenteller


Wat ik als patiënt maar ook als professional (huisarts) als voordeel zie:

  • als patiënt voel je je meer verantwoordelijk voor het slagen van de revalidatie
  • door elke dag wisselende oefeningen met zeer goede uitleg en video’s ben je als patiënt ook meer gemotiveerd om de oefeningen te doen in plaats van 3x per week naar de kinesitherapeut te trekken 
    en tussenin vergeten om ze te doen of niet meer weten hoe ze te doen
  • omdat je dagelijks oefent, verloopt de revalidatie ook sneller een beetje zoals postoperatief naar een revalidatiecentrum gaan
  • voor de ziekteverzekering is dit ook en serieuze besparing want het kostenplaatje is ook veel lager en de patiënt is sneller terug aan de slag
  • je schakelt de kinesitherapeuten absoluut niet uit want zij zijn cruciaal in dit proces door je mee op
    afstand te volgen en ze worden hiervoor ook vergoed. Zo kunnen ze ook meer patiënten begeleiden,  wat voor het tekort aan kinesitherapeuten ook een pluspunt is, want ik hoor dat er in sommige regio’s wachtlijsten zijn en ze doen de begeleiding ook op een voor hen passend moment.

Dr. Matthys beseft natuurlijk ook dat deze manier van revalideren niet voor iedereen weggelegd is, maar ze vindt ze toch een belangrijke meerwaarde. "Vandaar mijn pleidooi bij collega's om MoveUp bekend maken bij collega’s zodat ze deze app ook  kunnen aanraden aan hun patiënten. En tot slot hoop ik dat deze app kan blijven bestaan en terugbetaald blijft!"

> MoveUp naar hogere terugbetalingstrap

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.