Gezondheidsbudget 2026: alle details

De Algemene Raad van het Riziv heeft  het licht op groen gezet voor het gezondheidsbudget voor 2026, goed voor bij 42 miljard euro. Dat gebeurde met 17 stemmen voor en 4 onthoudingen, zo werd vernomen op het kabinet van minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit). Alles is gedetailleerd beschreven in een nota die aan de pers werd bezorgd.

Twee weken eerder was het ontwerp nog geblokkeerd in het Verzekeringscomité, waar de vertegenwoordigers van de artsen unaniem tegen hadden gestemd, wat resulteerde in 11 stemmen tegen en 9 voor. De tekst werd vervolgens terugverwezen naar de federale regering, waar artsen geen stemrecht hebben, alvorens te worden goedgekeurd door de Algemene Raad.

1,566 miljard euro extra
De begroting voor 2026 voorziet in een verhoging van 1,566 miljard euro, wat overeenkomt met de groeinoorm van 2% en de indexering. Dit bedrag moet een antwoord bieden op de toenemende complexiteit van de zorg, het stijgende aantal chronische patiënten en de stijgende kosten van geneesmiddelen. Om budgettaire ontsporingen te voorkomen, voorziet de regering echter in corrigerende maatregelen ter waarde van 470,775 miljoen euro.

De inspanningen worden verdeeld over:

  • 150 miljoen euro voor medische prestaties;
  • 50 miljoen euro voor ziekenhuizen;
  • 228 miljoen euro voor de farmaceutische sector;
  • 47 miljoen euro voor andere zorgverleners (verpleging, kinesitherapie, enz.).

Maatregelen voor artsen
Op medisch gebied zijn er verschillende hervormingen bedoeld om de efficiëntie van behandelingen te verbeteren en de kosten te beheersen. CT-scans van de wervelkolom mogen alleen nog worden voorgeschreven door bepaalde specialisten – neurochirurgen, neurologen, orthopedisten, reumatologen, revalidatieartsen of spoedhulp artsen – wat een besparing van naar schatting 38,3 miljoen euro oplevert.

In de klinische biologie zullen de technische marges worden herzien, wat een besparing van 26,6 miljoen euro moet opleveren, terwijl een hervorming van de operatiehulp 36,5 miljoen euro moet opleveren, waarvan 16,5 miljoen euro zal worden geherinvesteerd in ingrepen die daadwerkelijk chirurgische assistentie vereisen.

Ook het accreditatiesysteem zal worden herzien: de voorwaarden worden strenger, maar het verschil in vergoeding tussen geaccrediteerde en niet-geaccrediteerde artsen zal tijdelijk worden vergroot om permanente educatie te stimuleren. Bovendien zullen rationeel voorschrijven en het gebruik van goedkopere geneesmiddelen meer worden aangemoedigd; als er geen vooruitgang wordt geboekt, kan 16 miljoen euro worden ingehouden op de indexmassa 2026.

Voor huisartsen die wachtdienst hebben, wordt de vergoeding voor telefonische consultaties via het nummer 1733 opnieuw ingevoerd om de triage te verbeteren en de spoeddiensten te ontlasten. Een groep van deskundigen onder leiding van dr. Katrien Bervoets zal ook werken aan nieuwe voorstellen voor de zorg aan het levenseinde, met een rapport dat tegen 30 juni 2026 wordt verwacht.

Grote inspanning van de farmasector
De farmaceutische sector zal 228 miljoen euro moeten bijdragen, waarvan 80 miljoen euro via een verplichte verlaging van de geneesmiddelenprijzen en 10 miljoen euro via een investering in het Post Reimbursement Fund, dat tot doel heeft overbehandeling te onderzoeken en gepersonaliseerde geneeskunde te ondersteunen.

Verschillende maatregelen zijn gericht op rationalisering:

  • invoering van een minimale eigen bijdrage van 2 euro per doos (1 euro voor begunstigden van de verhoogde interventie), waarbij de opbrengsten worden gebruikt om snelle toegang tot innovatieve behandelingen te financieren;
  • overheveling van maagzuurremmers van categorie B naar Cx, in combinatie met een campagne voor correct gebruik (53,9 miljoen euro);
  • herziening van de terugbetaling van cholesterolverlagende geneesmiddelen (29,4 miljoen euro);
  • uitbreiding van het “maximum te factureren bedrag” naar geneesmiddelen van categorie C en Cx, waaronder antihistaminica (8,9 miljoen euro investering, gefinancierd door 26,2 miljoen euro aan eigen bijdragen);
  • nieuw ziekenhuisbeleid inzake de aankoop van geneesmiddelen, met een versterking van de gedeeltelijke facturering (van 85% naar 78%), waardoor ziekenhuizen lagere tarieven kunnen bedingen (42 miljoen euro).

Ziekenhuizen en andere sectoren
De financiering van dagziekenhuizen moet tegen 1 januari 2027 worden herzien om 47 miljoen euro aan efficiëntie te genereren, waarbij vanaf 2026 een gelijkwaardige vermindering wordt toegepast. De regering benadrukt bovendien dat de snellere afwikkeling van de definitieve afrekeningen de kaspositie van de ziekenhuizen al heeft verbeterd: in 2025 werd 580 miljoen euro eerder uitbetaald en voor 2026 wordt 275 miljoen euro verwacht.

Langdurige psychiatrische ziekenhuisopnames worden voortaan volledig gedekt door het maximum dat in rekening kan worden gebracht, om chronische patiënten beter te beschermen.

Er zijn nog andere besparingen gepland: beperking van panoramische röntgenfoto's tot één keer per drie jaar bij volwassenen (2 miljoen euro), wetenschappelijke herbeoordeling van revalidatieprogramma's (7,2 miljoen euro), aanpassing van de terugbetaling van knie- en rugorthesen zonder extra kosten voor de patiënt, en rationalisering van de implantatiesector (2,3 miljoen euro).

Frank Vandenbroucke concludeert dat hij “betaalbare en kwalitatief hoogstaande zorg wil garanderen, zonder verspilling”. Volgens hem gaat het om “meer geld voor onze gezondheid en meer gezondheid voor ons geld”.

CM-voorzitter Luc Van Gorp is tevreden dat de regering het eerdere voorstel grotendeels heeft overgenomen.  "De tariefzekerheid voor de patiënt wordt zo grotendeels gevrijwaard, en ook de zorgverleners moeten een inspanning doen in de besparingsoefening."

Hij benadrukt dat het budget de deur niet openzet voor een verhoging van het remgeld bij de huisarts. Het bevat wel de invoering van remgeld bij de vroedvrouwen. Die rekenden dat tot nu toe niet aan. "We willen hier geen precedent creëren: het remgelddebat kan gevoerd worden binnen het overlegmodel en zolang de middelen in de zorg geherinvesteerd worden, maar het is geen lapmiddel om een verlaging van de groeinorm of het gat in de begroting op te vangen", waarschuwt de voorzitter van het christelijk ziekenfonds.

Hij merkt nog op dat de gezondheidszorg financieel nog niet uit woelig water is.

Gibbis: diep teleurgesteld

Van de Brusselse ziekenhuiskoepel Gibbis komt een drievoudige boodschap. Ten eerste is de organisatie teleurgesteld omdat de oproep van de ziekenhuizen niet werd gehoord wat de financiële kwetsbaarheid van de sector aangaat. Verder engageert Gibbis zich om bij de concrete uitvoering van de begroting 2026 alle maatregelen en hun concrete impact op het terrein nauwlettenend op te volgen, kwestie van de toegang tot zorg of de leefbaarheid van de instellingen te bewaken. En tot slot zal de ziekenhuiskoepel alles steeds toetsen aan het regeerakkoord waar de regering zich ertoe verbond om hervormingen door te voeren die “voldoende financiële ademruimte garanderen om kwaliteitsvolle zorg te organiseren”. Dat vergt een meerjarenbegroting, om te vermijden dat de sector financieel verstikt wordt. 

> Bvas: "Bittere nasmaak, akkoord 2026 wordt moeilijk"

> Verzekeringscomité buist besparingsvoorstel 2026

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.

Laatste reacties

  • Axel DECRAENE

    21 oktober 2025

    is het niet schrijnend dat voor terugbetaling van versterkte griepvaccins bestemd voor 75+ terugbetaling moet aangevraagd worden.
    Het zou tijd en kostensparend zijn om op het voorschrift 'ouder dan 75 jaar' te vermelden. Bij de huidige regeling moet er nog een werknemer van de mutualiteit goedkeuringsbrieven opstellen en er een postzegel aan verkwisten om naar de patient toe te sturen. in tijden van begrotingsproblemen zou het afschaffen van dergelijke nuttteloze rompslomp kosten en tijdbesparend zijn

  • Cedric Bohyn

    20 oktober 2025

    Remgeld verhogen, de hele bevolking is voor deze maatregel en de meest logische beslissing.. Maar nee, artsen buiten spel zetten en lekker doorduwen. CT Lwk door huisartsen verbieden.... Dat is bij ons zelf niet eens een probleem. Maar ja, als je niet eens praat met het werkveld, weet je dat niet. Goed bezig

  • Christophe Breusegem

    20 oktober 2025

    Waar zijn de besparingen bij de ziekenfondsen???

    Tegenwoordig verloopt bijna alles digitaal
    Geen papieren getuigschriften meer
    Meer AI

    Waarom moeten er 5 verschillende ziekenfondsen zijn?
    Terwijl hun werk, grotendeels terugbetalingen voorzien, hetzelfde is
    Waarom moet elk ziekenfonds zijn eigen gebouw in elk dorp of stad overal ten lande hebben
    Enorm vastgoed vermogen
    Ook werkingskosten van 1.2 à 1.5 miljard elk jaar opnieuw

    Dat zou toch veel efficiënter en doelmatiger kunnen

    Ook kan het met minder personeel en minder ict en administratie en andere onkosten

    Gedaan met politieke benoemingen en weddes bij ziekenfondsen….

    Waar wacht Vandenbroucke op??